Opplevde utenforskap i praksis
Hvordan finner du veien uten å se? Eller tar bussen når du sitter i rullestol? Det fikk politikere og ansatte i Østfold fylkeskommune oppleve da de deltok på Mind the Gap, en workshop om universell utforming og inkludering.
En tidlig morgen i et klasserom på Glemmen videregående skole i Fredrikstad starter dagen med bind for øynene. Ingen stoler er satt frem, men det er bare å hente en. Men de fleste blir stående i hesteskoen rundt kursholder Ola Harald Svenning og funkiscoach Ragnhild Skovly Hartviksen fra Ekskurs, som forteller politikerne historier om utenforskap.
Den erfaringsbaserte workshopen Mind the Gap skal føre til økt bevissthet rundt universell utforming, inkludering og mangfold. Gjennom kurset, som ble startet av Norges Handikapforbund, kommer kursdeltakerne tett på personer med funksjonsnedsettelser, både gjennom samtale og opplevelser.
I løpet av formiddagen får deltakerne både innsikt og opplevelser i det å være blind, før de gruppevis får mulighet til å spørre «sin» funkiscoach om alt de måtte lure på. Deretter tar gruppene bussen til sentrum for å oppleve tilgjengelighet i praksis.
Utenforskap i praksis
Gjennom de praktiske øvelsene fikk deltakerne kjenne på hvordan hverdagen kan være for personer med ulike funksjonsnedsettelser og hvordan små hindringer kan skape store utfordringer.
De praktiske øvelsene ga verdifull innsikt i hvordan fysiske forhold, utforming og tilrettelegging påvirker hvor enkelt eller vanskelig det er å bruke kollektivtrafikk og ferdes i byen.
En tankevekker
Arrangementet bidro til økt forståelse for hvor viktig universell utforming er i planlegging og utvikling av kollektivtilbudet. Dette er viktig kunnskap for ØKT fordi tilgjengeliget på buss, holdeplasser og i bymiljøet er avgjørende for at alle reisende – uansett funksjonsevne – skal kunne bruke kollektivtilbudet på en trygg og likeverdig måte.
Takk til Mind the Gap og alle funkiscoachene som delte sine historier og ga oss en økt forståelse for hvor viktig det er å sikre at fremtidens løsninger bygges med tilgjengelighet og inkludering i fokus.
Tekst og bilder er hentet fra artikkelen publisert på Østfold fylkeskommunes nettsider.