Gå til hovedinnholdet.

Hva leter du etter?

Nye rutetider og bestillingsrutiner for Hvalersambandet

Nye rutetider og bestillingsrutiner for Hvalersambandet

Den nye ruteplanen som ble innført 1. januar justeres på flere punkter etter en innkjøringsperiode. Endringene trer i kraft fra 17. januar.

Endringer fra 17. januar

Etter å ha gjort oss noen erfaringer siden oppstart, og også tilbakemeldinger fra de reisende endres vintertabellen på flere punkter. Endringene innebærer:

  • Alle avganger mellom Skjærhalden og Nedgården kjøres uten bestilling. Det gjelder begge veier.
    Avganger til/fra Herføl, Sanne, Gravningsund og Makø må bestilles som i dag.
  • Kjøretiden mellom Skjærhalden og Herføl øker fra 10 til 15 minutter for å unngå forsinkelser. Derfor vil de første avgangene starte noe tidligere enn i dag.
  • Avgangene kl. 14.45 og 17.45 fra Makø endrer anløpsrekkefølge slik at Gravningssund betjenes før Sanne i retning mot Skjærhalden.
  • Avgangen kl. 21.10 fra Skjærhalden forlenges til å også kjøre om Sanne og Gravningsund. Det blir ikke anløp på Nedgården når denne returnerer mot Skjærhalden.

Se rutetabellen fra 17. januar her.


Nye rutetider

Det er «vintertabellen» som gjelder fra 1. januar og fram til og med 21. mars. Det er ikke stor forskjell på vintertabellen, vår- og sommertabellen, men det er satt opp noen flere avganger i vår- og sommertabellen, samtidig som turene merket med "b" i vintertabellen må bestilles på forhånd. 

Du finner rutetabellen og mer informasjon om ruteendringene under menyknappen « Hvordan blir de nye rutetidene?» på nettsidene til Hvaler kommune.

Bestilling av tur

Alle turer som er merket med «b» i rutetabellen kjøres kun etter bestilling. Det er ingen plassbestilling/setebestilling om bord – kun bestilling av tur. All transport av kjøretøy og utstyr som tar opp plass på dekk (kajakker, sykler, gods mv.) må forhåndsbestilles for alle avganger hele året.

Østfold kollektivtrafikk jobber med en ny, digital bookingtjeneste, men denne vil ikke være klart til 1. januar. Bestillinger må derfor inntil videre skje til kundesenteret hos Østfold kollektivtrafikk på tlf 69 12 54 80 innenfor åpningstidene og senest 1 time før avgang.

Kundesenteret har åpent:

Mandag–fredag:   0700–2100

Lørdag:                   0800–1600

Søndag:                  1300–2000

 

Fra 10. februar vil ikke lenger kundesenteret ha utvidet åpningstid på lørdager.

Bestilling av turer før kundesenteret er åpent må gjøres dagen før.

Hvis det er kø på telefonen, kan du velge at vi ringer tilbake når det er din tur.

Ved bestilling blir du bedt om å oppgi kontaktinformasjon slik at vi kan sende oppdatert informasjon om turen du har bestilt. Du må oppgi antall passasjerer som skal reise, reisestrekning og avgangstid. Hvis det er flere som skal reise sammen, så er det tilstrekkelig at bestillingen registreres av én person, men samtidig slik at alle i reisefølge registreres på riktig reisestrekning.

Nyttig å vite

Hittegods

Kontakt kundesenteret til Østfold kollektivtrafikk hvis du har glemt noe på fergen. 

Frakt av varer

Alle varer som krever plass på dekk må bookes hos Østfold kollektivtrafikk.

Frakt av varer og utstyr planlegges primært på avgangen fra Skjærhalden på hverdager kl 0910.

Hvis du er privatkunde og skal sende varer og utstyr med fergen som ikke er bagasje, må det løses en billett som fremvises til mannskapet på fergen, og du må også sørge for at varene blir hentet på anløpsstedet. Bedrifter som skal sende varer, må registreres som fakturakunder hos Østfold kollektivtrafikk og vil motta faktura etter nærmere avtale. 

Tillatt gods må enten kunne bæres om bord eller være sikret på pall eller tilsvarende for å kunne lastes/losses med pallejekk eller kran, evt på hjul slik av gods kan dras om bord på en enkel måte.

Siden det ikke er mannskap/ekspeditør tilgjengelig på fergeleie, må bedrifter som skal sende gods plassere dette på anvist plass på/i nærheten av fergeleie i god tid før avgangstid. Det må medfølge informasjon om avgang, strekning, avsender/mottaker, vekt/volum.