Korona: Slik betaler du på bussen

Der fremste dør er stengt, kan du ikke kjøpe billett hos sjåføren. Vi oppfordrer deg til å kjøpe billett i ØstfoldBillett-appen, månedskort i nettbutikken vår eller enkeltbillett med SMS.

Dersom smitten reduseres og fremste bussdør åpnes, kan du ikke benytte kontanter. Du er velkommen til å betale med bankkort, busskort eller ØstfoldBillett-appen.

ØstfoldBillett-appen

  1. Last ned ØstfoldBillett på mobilen.
  2. Velg riktig billett og følg stegene for betaling i appen. Du kan betale med Visa, MasterCard, Vipps, PayPal eller AfterPay.
  3. Du kan gå om bord i bussen når billetten har «Gyldig» som status. Under statusen starter også nedtellingen som viser hvor lenge billetten er gyldig.
  4. Du kan bytte til andre busslinjer så lenge billetten varer.

Med ØstfoldBillett-appen kan du også kjøpe billett til andre, selv om dere ikke skal reise sammen. Bruk funksjonen “Kjøp til annen telefon”. Merk at mottakeren av billetten også må ha ØstfoldBillett-appen installert. Når kjøpet er gjennomført, får mottakere en lenke på SMS. Når lenken åpnes, laster den automatisk ned en billett i ØstfoldBillett-appen. Mottakeren velger selv når billetten aktiveres.

For iPhone og Android:

Last ned RuterReise fra App Store. Knapp       Last ned RuterReise fra Google Play. Knapp

 

Nettbutikken

For å kunne benytte nettbutikken, må du ha et aktivert busskort, dvs at du må ha brukt kortet på bussen tidligere. 

Periodebilletter som er kjøpt i nettbutikken starter automatisk dagen etter kjøpet. Det betyr at du ikke trenger å aktivere periodebilletten din på billettmaskinen hos sjåføren så lenge fremste bussdør er stengt.

Nettbutikken finner du her.

 

SMS-billett

SMS-billett kjøper du ved å sende en tekstmelding med riktig kodeord til telefonnummer 1930. Kodeordet avhenger av hvilken billett du ønsker å kjøpe. Du trenger kun en vanlig mobiltelefon, ikke smarttelefon med internett.

Billetten mottar du på SMS og den starter umiddelbart. Du kan kun kjøpe enkeltbilletter, ikke periodebilletter.

Prisen er den samme som om billetten ble kjøpt om bord på bussen.

 

Billettyper og kodeord

Under ser du oversikt over kodeordene for hver billettype.

Hvis du glemmer hvilket kodeord du skal benytte, kan du sende Pris til telefonnummer 1930. Da får du tilsendt en oversikt over alle kodeordene våre med tilhørende priser.

Pristabell for SMS-billetter

Les mer her om du ønsker å kjøpe SMS-billett for linje 9 Mysen-Askim-Oslo.

 

SMS-billettens gyldighet

SMS-billetten er gyldig i 90 min fra kjøpstidspunktet. Det står også på billetten. Billetten er kun gyldig på den telefonen den er kjøpt med, og den er ikke gyldig dersom den videresendes.

 

Slik betaler du for  SMS-billetten

Bussbilletten trekkes fra mobilregningen eller kontantkortet ditt.

Kontantkort: Hvis du har kontantkort, må du ha nok penger på kortet til at du får kjøpt billetten.

Mobilabonnement: Hvis du har et mobilabonnement som er sperret for å bruke tjenester med kortnummer, må du ta kontakt med mobiloperatøren din for å fjerne sperren.

Du betaler ingenting for å sende SMS for å kjøpe billett eller få prisinformasjon.

 

Kundesenteret

Hvis du trenger hjelp, ta kontakt med kundesenteret vårt på telefon 69 12 54 60, Facebook eller e-post.


Publisert 7. mai 2020. Sist oppdatert 22. mars 2021